Mar 20, 2010

Pusat Rujukan Persuratan Melayu@DBP: Pusat Rujukan Bahasa Melayu Terulung!

"Akhirnya aku temui juga..." Itulah kata-kata saya apabila menemui sebuah laman web yang sangat berguna buat saya. Untuk pengetahuan anda, saya sangat senang melihat penggunaan Bahasa Melayu Standart sangat meluas dalam kalangan masyarakat kita. Apa yang saya maksudkan ialah penggunaan istilah yang betul dalam menterjemahkan sesuatu perkataan bahasa asing ke dalam Bahasa Melayu.
Atas kesedaran inilah saya cuba menggunakan sepenuhnya Bahasa Melayu dalam artikel-artikel yang saya tulis. Oleh itu, sering kali saya perlu menterjemahkan perkataan-perkataan Bahasa Inggeris seperti install, interface, download dan sebagainya ke dalam Bahasa Melayu. Bagaimana caranya untuk menghadapi masalah ini? Apakah terjemahan yang sesuai?
Kini perkara tersebut sudah tidak lagi menjadi masalah buat saya. Saya telah menemui Pusat Rujukan Persuratan Melayu@DBP http://prpm.dbp.gov.my/
Mari ikuti tutorial penggunaan laman ini.

Andaikata saya ingin mencari terjemahan yang paling sesuai untuk perkataan double-click.
1. Layari Pusat Rujukan Persuratan Melayu@DBP http://prpm.dbp.gov.my/
2. Taip perkataan yang anda mahu dalam kotak yang disediakan. Sebagai contoh, perkataan double-click.
3. Klik Cari
4. Hasil carian akan diberi dalam pelbagai kategori. Untuk kategori Kamus Bahasa Melayu, paparan berikut akan muncul.
5. Untuk kategori Istilah Malaysia, paparan berikut akan muncul.
6. Untuk kategori Istilah MABBIM, paparan berikut akan muncul.

Sebenarnya banyak lagi aplikasi dalam laman ini yang perlu anda terokai. Apa yang paling saya harapkan agar kita dapat sama-sama memartabatkan Bahasa Melayu dengan meluaskan lagi penggunaannya dalam segenap bidang.
 Gambar Hiasan: Peta Kepulauan Melayu

Selamat Mencuba dan Semoga Kita Diberkati Allah
 

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails